Vajinal Enfeksiyonlar

vajina enfeksiyonu tedavisi

Vajinanın enfeksiyonuna vajinit adı verilir. Vajinada normalde çok sayıda mikroorganizma bulunur. Vajinitlerin büyük çoğunluğu zaten florada bulunan bu mikroorganizmalarla oluşur. Pubertede ilk adet kanamaları görülmeye başladıktan sonra menopoza kadar olan dönemde, vajinada en çok laktobasil denen, vajina PH’sını dengede tutan, faydalı olarak adlandırdığmız mikroorganizmalar bulunur.

• Bakteriel Vajinozis: Kadınların hayat boyu en sık karşılaştıkları vajinal enfeksiyondur. Aslında gerçek bir enfeksiyöz süreçten ziyade vajinadaki laktobasillerin kaynı ile seyreden durumdur. Gri-beyaz, sulu, çürümüş balık kokusu gibi akıntı olur. Cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyon olmadığı için eş tedavisine gerek yoktur. Metronidazol denen antibiyotiklerin vajinal ovul veya tablet formlarında kullanılması ile tedavi edilir.  Tedavi edilmezse, karın içi organlarda enfeksiyon oluşabilir. Gebelikte erken doğum ve doğum sonu enfeksiyon risklerinde artış olur.
  • Kandida (Vajinal Mantar) Enfeksiyonu: Kandida enfeksiyonuna neden olan mikroorganizmalar da normalde vajina florasında az miktarda bulunur. Doğum kontrol hapı kullanımı, antibiyotik alınması, sentetik iç çamaşırları, gebelik ve şeker hastalığı gibi durumlarda kandidial enfeksiyonlara yatkınlık olur. Sıklıkla candida albicans denen tür ile enfeksiyon olur. Diğer kandida türleri tedaviye direnç gösterip  kronik mantar enfeksiyonlarına neden olabilmektedir. Başlıca bulgusu kaşıntı ve süt kesiği gibi akıntıdır. Genelde tek doz ilaçla tedavi sağlanırken kronik durumlarda tedavi 6 aya kadar uzamaktadır.
  • Trikomonas vajinalis: Cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyondur. Genelde hastaların şikayeti olmaz. Akıntıya neden olduğunda, bol miktarda, köpüklü ve kötü kokulu bir akıntı olur. Kaşıntı da olabilir. Eş tedavisi de verilmelidir. Metronidazol grubu bir antibiyotik tablet olarak kullanılır.
  • İnflamatuar (deskuamatif ) vajinit: Laktobasiller kaybolmuş, vajinada gram (+) kok denen bakteriler vajinada çoğalmıştır. Vajinanın epitel dokusunda dökülmeler olur. Akıntı, yanma ve ilişki sırasında ağrı olur. Tedavide klindamisin jeller kullanılır.
  • Atrofik Vajinit: Menopoz döneminde östrojen eksikliğine bağlı olarak görülür. Vajina florası bozulmuş ve buna bağlı deskuamatif vajinit olmuştur, tedavide östrojen içeren ovuller kullanılır.
vajina enfeksiyonu belirtileri